Saturday, March 26, 2016

Membudayakan Iqra'

Ingatlah! Sesungguhnya jenis manusia tetap melampaui batas (yang sepatutnya atau yang sewajibnya),dengan sebab ia melihat dirinya sudah cukup apa yang dihajatinya. (Ingatlah) sesungguhnya kepada Tuhanmu lah tempat kembali (untuk menerima balasan) - Surah Al-Alaq, ayat 6~8.

Assalamualaikum, salam sejahtera. I am lost in transition. Tahun baru 2016 dibuka dengan kesibukan kerja yang melampau. Melampaulah sebab hari-hari pulang rumah lewat. Banyak masalah yang perlu diselesaikan oleh saya sendirian. Model baru memang memerlukan pemantauan ketat sebab semua benda baru. Model lama pula sedang dinaiktaraf, melahirkan successor tak lama lagi. Masalah juga bertimpa-timpa, tak menang tangan. Saban hari kepenatan, saya terbaca sebuah kisah tentang bilal bin rabbah ketika bekerja. Berehat dia dengan solat. Rasa itu cuba saya cari, benarkah solat itu merehatkan kita? Andai itu pandangan kita tentang solat, maka itu jugalah yang kita rasa. Usai solat, relax dan lebih bertenaga. Hati dan minda juga lebih segar dan lapang. Alhamdulillah =)

Ketika sedang sibuk melakukan tugas beberapa minggu lepas, saya berpeluang bersembang topik-diluar-kerja dengan bos besar, Asst General Manager seorang Jepun. Topik cerita kami tentang Happy. 
AGM : Dalila-chan very happy person na! Ah, of course very happy na because not married yet!
Saya : Ha? Why after married become not happy ka?
AGM : Hahaha..Why Dalila-chan very happy? Everyday always smile. Coming to work also smile na..
Saya : Hurm...(Sambil muka tersenyum, dalam hati "Tak kan nak nangis kot..")
Perbualan kami panjang, tetapi saya gagal menjawab dengan baik tentang senyum. Kenapa saya selalu senyum? Sebab Rasulullah suruh. Sebab senyum itu sedekah. Sungguh saya terlupa yang saya juga seorang da'i. Otak tak mampu berfikir untuk memberikan jawapan seorang islam. Alahai~~~~