Wednesday, May 11, 2022

It’s 12 years and still counting..

“Aku yang buat salah, tapi bos tegur orang lain”
“Eh, bos ni macam mengata aku je..”

Korang pernah tak mengalami situasi macam ni? Aku selalu jugak. Masa tu dengan egonya, aku rasa yang bos ni tak macho. Takut nak tegur anak buah la tu.
Tapi sebenarnya, bila kau kena panggil dengan bos, dia tegur kau betul-betul, sebab nak kau jadi staf yang baik dari segala segi, kau nak nangis. Kau rasa bos kau tak paham pun apa yang kau hadap, gaduh kau dengan orang lain semua tu macam tak ada makna.

Padahal, kau sebenarnya tak boleh hadap ‘rejection’. Masa 5 tahun pertama bekerja, inilah yang aku rasa. Tapi aku selalu pesan kat diri sendiri, bila orang tegur kita, atau tegur kita melalui orang lain, maknanya kita masih ada dalam pandangan mereka. Kalau sampai tahap “kau buat lah apa kau nak”, maksudnya orang dah give up dengan kita. Dan aku harap itu tidak berlaku.

Sekarang, aku rasa baiknya Allah dengan kita. Dia tahu kita ni jenis sembang kuat, walaupun kita tempek ayat “kalau nak tegur aku, mai lah depan-depan” dekat dahi, Dia tak izin jugak benda macam tu jadi. Sebab apa, kita hamba yang lemah. Makin menua kita, makin hati kita mudah terusik. Orang tegur sikit, merajuknya seminggu. Orang muda lain. Orang tegur sikit, dia lagi tunjuk bebal. Itu pun takde lah kena denda ke apa, punya Allah tu baik dengan kita.

Kita? Rasanya macam semua benda kita boleh kawal. Padahal, bila dah diberi tugasan untuk mengawal, terabur jugak.

Sepanjang 12 tahun ini, aku sentiasa cuba mendidik diri, untuk paham apa saja yang berlaku di sekeliling aku. Cuma, ada yang tak penting, aku tinggalkan. Terlalu banyak yang perlu dipelajari lagi untuk menjadi dewasa yang baik dan bermanfaat untuk alam jagat. 

Mudah-mudahan sentiasa dalam peliharaan Allah. 

No comments: