Monday, May 16, 2022

Belajar menjadi matang



Banyak benda kalau ikutkan hati dan mulut nak kata, kata ja. Tapi sebab aku ada akal, fikir 2 kali sebelum bertindak melepaskan apa yang terbuku di hati. Kebelakangan ini, aku sendiri dah malas nak layan drama manusia terutamanya di tempat kerja. 

Trauma. Aku tengah cakap pasai diri sendiri, sambil-sambil mencari ibrah kenapa di uji, orang lain yang terasa. Hairan. Kita bukan budak-budak. Dan kerana matangnya aku, aku sajalah yang hadap, minta maaf sebab dia terasa hati.

Contoh (seperti diatas), lepas 2 minit, aku tak jadi nak sambung cerita.

Matang.

Belajar untuk menjadinya bukan suatu benda yang mudah. Ia jalan mujahadah. Pada aku, ia bermula dengan ayat “We can fly higher, but we choose to decent”.
Dah lupa aku dapat daripada buku yang mana. Barangkali 10 tahun yang lalu. 

Dalam fasa-fasa kehidupan, ada masa kita patut marah, ada masa kita layak bertindak menurut apa yang kita rasa. Tapi, adakah dengan melakukan apa yang kita rasa, yang kita nak sangat buat, berbaloi? Kita boleh marah. Marah dalam keadaan diam. Kita boleh marah dalam keadaan memaki hamun. Kita boleh marah sambil senyum, kemudian taip entri panjang berjela dan kepohkan seisi alam. Tapi, mana satu yang berbaloi? Mana satu yang kurang kesan negatif terhadap diri sendiri dan orang lain?  

Sebab itu aku pernah kata, marah pun kena professional.

P/S : Aku kalau tengah marah, aku diam. Tak nak cakap dengan orang yang aku marahkan. Lepas tu, call atau message kawan-kawan yang rapat untuk bercerita. Manage your anger wisely, so that no body lost in that war.


No comments: