Sunday, July 31, 2022

Tahun Baru Hijri 1444

Bismillah..
Salam awal muharram, tahun baru 1444H.



Sepatutnya tulis malam tadi, tapi malas. Jadi, tulislah malam ni.

Lama dah aku tak menulis dengan sungguh-sungguh. Aku cuba untuk menulis kembali lepas urusan akhir arwah ayah selesai. Tapi tak mampu. Aku pun tak tahu kenapa. Setahun juga aku ambil masa untuk biasakan benda yang tak biasa. Tak biasa balik kerja, boleh rehat lama. Dulu dah balik kerja, kena capat-cepat sebab nak uruskan ayah punya makan malam lah, lap badan ayah lah, cuci luka dia lagi lah. Ada masa kena gilir dengan mak jaga ayah, dapatlah tidur 3 jam saja. Esok nak kena masuk kerja. Hadap orang yang jauh macam-macam lagi. Dan aku baik sahaja. Betul-betul baik. Betul-betul seronok.

[I take about 1 year to cure my emotional scar. When someone close to you, know about your family matter, know about your dad’s situation before, simply talk like I do nothing to my dad, it hurt me. I know I should forgive her even she not yet apologise . The fact that, I am hurt. So, I decide to avoid her. For this time being, I need to care my self.] 

Sekarang masa untuk diri sendiri. Aku baru saja mulakan diet sihat. Sebelum ini, memang tak sempat lah nak kira kalori bagai ni sebab banyak benda lain nak fikirkan. Thanks to my cousin, Ija. Dialah yang bebenor sayang aku, ajak sama-sama diet sihat. Alhamdulillah, 3kg dah turun. Aku harap banyak lagi boleh turun lepas ni.

Baru-baru ni, mak sibuk ajak pergi umrah. Asalnya nak pergi dengan sedara yang lain, tapi ada yang dekat sangat masanya, ada jauh benor masanya, jadi mak cakap kat aku, kita aje lah yang pergi. Aku pun carilah maklumat yang perlu. Tapi kan..duit simpanan aku dah berkurang (tulah, sapa suruh tukaq phone hari tuuu). Jadi aku lancarkan ‘menanbung seribu sebulan’ bermula bulan ni. Takut jugak sebenarnya. Takut tak cukup sampai hujung bulan. Aku punya boros ni boleh tahan melampau jugak. Lama juga aku muhasabah diri. Alah, dulu-dulu masa gaji RM3000, boleh je hidupkan. Takkan lah gaji dah naik ni, tak boleh hidup pulak. Aku cakap kat mak, along simpan seribu sebulan mak. Cukup lah sampai hujung tahun. Nak beli baju dan persiapan lain, kita tunggu bonuslah. Cumanya kita kena berjimatlah. Tak boleh nak berbelanja mewah dah.

Nampak tak confident level aku? Lepas tu aku pun masuk bilik. Duduk atas katil, menung sambil tengok cermin. Lama.
“Ya Allah, I know this is your call. I have never feel this feeling, but I am very excited to. Help me Ya Allah, cukupkan belanja aku, duit simpanan aku. Engkau sajalah yang mampu membantu”. 

Kesimpulannya, untuk tahun baru ni, ada 2 benda yang aku dah mula buat.
1. Diet sihat. (Jaga calorie intake, workout)
2. Saving monthly RM1000. (Simpan dan berjimat)

Korang yang baca ni, ada tak benda bermatlamat kena buat sempena tahun baru? Kalau tak ada, OK je sebenarnya. Kalau ada, make sure you find your why before start it =)

No comments: