Thursday, April 23, 2020

Hey! Mecha-Designer : Episod 6


Malaysia, September 2018

Kami sudah pun melepasi Design Evaluation (DE) 4. Aku sendiri pun tak sangka boleh capai nombor 4 tu. Setakat ini biasanya DE sampai angka 3 sahaja, kemudian akan ke Pre-Mass Trial (PMT)
Mungkin disebabkan pelbagai masalah yang kami hadapi, daripada material ability, process ability dan kini product reliability sedang diuji.

Berita tidak baik aku terima hari ini. Magnet dalam produk patah pada 140,000 shot semasa duration test. Saito-san memaklumkan kepada kami di Malaysia melalui email, video-conference meeting akan dibuat kemudian sedikit. Material perlu ditukarkan.

Aku bersyukur sebab bekerja dengan mereka yang pakar dalam bidang masing-masing. Tiada seorang pun yang cuba menyalahkan mana-mana pihak. Semua yang datang membawa solusi. Part section akan ambil data kekuatan torque untuk pengesahan awal. Aku dikehendaki untuk follow up ujian beberapa jenis material. Saling membantu.

“Saya perasan parts ni macam guna material yang lain. Selalunya guna yang ini.”, kata Abang Hanizad kepada aku. Carbon punya percentage di dalam material memang mempengaruhi kekuatan barang. Aku belajar sesuatu daripada kes ini.

Ujian mengambil masa lebih kurang sebulan. Di pihak Malaysia, kami cadangkan material yang sedikit mahal berbanding material asal tapi jauh lebih tahan. Boleh sahaja ambil yang optimum, kualiti dan harga tak jauh berubah.

Di dalam email, Saito-san nyatakan, dia pilih material yang kami cadangkan. Selain kualitinya jauh lebih baik, harga naik 5 sen sahaja. Tidak banyak beza.

Malaysia, Januari 2019

Alhamdulillah, kami berjaya memasuki Mass Trial Stage setelah melalui 7 peringkat DE. Longest ever model development. Sungguh!

Aku hantar email kepada Saito-san, bertanyakan tentang special testing yang dia minta. Katanya untuk menguji saiz overcharge apabila roller dijadikan sebagai pemboleh ubah. Terus terang, aku sebenarnya tidak berapa faham apa-apa yang dia cuba sampaikan.

Aku hantar semua data overcharge berserta jenis roller seperti yang dia minta. Dia memberi jawapan berbentuk ‘memberi pancing, kau tangkaplah sendiri ikannya’.

“Saya bagi cadangan seperti ini sahaja. Apa pun, saya serahkan kepada Dalila lah untuk buat keputusan” lebih kurang maksud di dalam email berbahasa jepun itu.

Aku berbekalkan geram dan pening yang ada, “Kalau macam tu, saya buat keputusan untuk tidak ubah apa-apa” jawapan aku titik.

Email seterusnya berbentuk arahan. “Sila tukar seperti arahan di bawah” merujuk kepada senarai yang dicadangkan sebelum ini.

Malaysia, Jun 2019.

Kami sepatutnya sudah pun memulakan Mass Production ketika ini. Khabar yang tak mahu kita dengar, tiba. Kamera defect ketika ujian di pihak pelanggan. Kami diminta menghentikan produksi buat seketika.

“Dalila, esok boleh masuk awal? Video-conference meeting jam 8 pagi waktu Malaysia. Saito kata nak tukar part design. You attend ya!” pesan EK Tan kepada aku.

Aku sampai awal, 7.50 pagi. Siap print drawing yang dirasa berkaitan, aku masuk ke Video-Conference Meeting Room.

Aku teringatkan komen orang besar di production. “Huh! Esok mesti tunduk rapat lah designer. Dah sepatutnya jalan Mass Pro pun boleh ada defect tahap kena tukar part design” katanya. Bagi orang yang hanya ambil tahu result kami, beginilah. 

Sebolehnya nak turunkan motivasi orang yang sedang berjuang. Sedangkan kami yang sudah pun memulakan journey EC811 sekitar 1 tahun lebih, langsung tidak kisah. Yang penting, sama-sama selesaikan masalah yang datang.

Video-conference berjaya dihubungkan antara Malaysia dan Chichibu, Japan. Saito-san dan Kakizakai-san berada Tokyo, Japan menghubungi kami melalui FaceTime.

Isshoni gambarimashou! [Jom sama-sama berusaha!]” ayat pemula yang keluar daripada mulut Saito-san. Dia head up, penuh keyakinan. Dia pun memulakan penerangan dari mana datangnya kegagalan fungsi dan cara macam mana hendak atasi.

Kegagalan asal adalah bounce lock system, maka semua orang atasan (kerana mereka sahaja yang dapat info awal sehari daripada aku) memberi perhatian kepada rekaan lever lock.

Saito-san kemudiannya menyatakan, rekaan yang akan diubah adalah lever hook untuk memastikan jarak bounce lock mencukupi ketika kamera beroperasi di tahap maksima.

“Alamak, I tak sediakan pun drawing lever lock” kata Nadason-san yang mewakili Part Section.

Aku dengan sajaknya, menghamparkan lukisan lever lock yang telah aku print sebentar tadi. Bos Jepun yang kebetulan di sebelah aku bertanya adakah aku sebenarnya sudah tahu apa yang hendak ditukar rekaannya. Jawapannya, tidak. Cuma pada aku, kalau dah system melibatkan 2 bahagian utama, apa salahnya sediakan semua.

Saito-san tersenyum. Kemudian dia juga sama, boleh bercakap tentang beberapa dimensi tanpa melihat lukisan. Tiba soalan yang diajukan oleh Maniwa-san, dia jadi tidak pasti. Lukisan tiada di tangan, susah juga nak terangkan.

“Di tangan kami ini ada lukisan atas kertas, Dalila-san print tadi” kata Maniwa-san tersenyum ke arah Saito-san.

“Boleh shift camera ke lukisan tu? Saya nak tengok” pinta Saito-san, kemudiannya menyambung penerangan bagi menjawab soalan Maniwa-san.

Mass Production berjalan kembali selepas hampir 2 minggu rekaan berjaya ditukar dan berkesan untuk mengatasi masalah yang berlaku.

Malaysia, Julai 2019

Lebih kurang sebulan setelah kami Mass Pro. Masalah dengan pemasangan masih banyak. Hari-hari mesyuarat untuk mencari jalan penyelesaian. Masa ini, line aku tahap tsunami. Hari ini isu lain, esok isu lain pula. Model yang susah dengan system baharu yang belum lagi aku fasih, sendirian mengendalikan masalah di sini.

Yang bagusnya, Shimada-san dan Saito-san, tetap follow up kisah aku dari kejauhan. Banyak juga sampel defect yang diminta oleh Shimada-san. Apabila sampai di tangannya, dia bahagi 2. Ada yang dia buat analisa, ada yang Saito-san buatkan.

Entah kenapa aku sendiri pun kurang faham. Selalunya, designer akan release job sebaik sahaja mass pro diisytihar. Adalah menjadi tanggungjawab jurutera Jepun dan Malaysia untuk menyelesaikan segala masalah yang mendatang kecuali keperluan kepada design-relation issue. Itu pun perlu jurutera di Jepun yang hubungi, bukan jurutera di Malaysia.

Malaysia, Ogos 2019

Aku tengah sibuk untuk meluluskan technical flow yang ada edisi kemas kini oleh Saito-san. 
Untuk meluluskan segala jenis dokumen aku akan baca kesemua isi kandungan. Tiba-tiba.
“0925 Check Loser Strenght. Equipment used: Correx (Max 1000g). Check frequencies: sampling 3 pcs”

Mata aku perhatikan ayat ini, dibaca berulang kali. Apa yang silap? Silapnya sampling check tidak boleh dimasukkan ke dalam flow, perlu dimasukkan process control item. Aku cepat-cepat balas email Saito-san.

“Pasal process ni, dia sampling check kan? Bukan 100% check kan? Kena masuk dalam flow ka?” 
Email dihantar jam 12.15 tengah hari.

Selepas rehat, aku lihat ada email baru masuk ke inbox. Saito-san membalas email aku sekitar jam 12.40 tadi. Katanya bahayalah kalau 100% check, biar sahaja sampling.

Oh, dia tak faham apa yang cuba aku sampaikan. Disebabkan aku sibuk di production area, email berikutnya aku jawab sekitar jam 6.00 petang.

“Itu saya faham. Maaf Bahasa Jepun saya kurang fasih, makanya susah untuk Saito-san faham. Begini, biasanya data taking kita masukkan di bawah process control item sebabnya sampling check. Kalau dah masukkan di dalam flow, akan jadi 100% check. Saito-san nak yang mana satu?”

Selepas email ini dihantar, aku berbual sambil bergelak tawa dengan rakan semeja. Sudah aku agak, email ini akan dibalas esok, mana taknya, sudah jam 7 di jepun.

Tiba-tiba pop-up “New Email” muncul di monitor. Sender, Saito.
“Hah? Lajunya reply? Memang tengah tunggu email ke apa ni?” rungut aku di dalam hati sebenarnya sedikit berbunga.

“OK, saya faham. Pasal technical flow tu, saya akan confirm balik dengan Shimada-san semula. Kalau tak perlu, kita remove sajalah. Dekat sub assembly drawing saya ada tulis cara untuk ambil data itu. Yang itu, boleh kita kekalkan?”

“Boleh” jawab aku ringkas.

Itulah kali pertama Saito-san balas email aku selepas waktu kerja sekitar jam 5 petang waktu Jepun. Dan sejak hari itu, email aku jadi priority buat dia. Entah kenapa.

No comments: